Teksten

Hieronder vindt u naast een verzameling antwoorden op de vraag: “Wat is Zen?” een aantal sutra’s die dagelijks gereciteerd worden in Zen-gemeenschappen en tijdens sesshins (Zen-retraites).

 

Tekstvak: Hartsutra 
- Engelse vertaling -

Maha Prajna Paramita Hrdaya Sutra
Avalokiteshavara Bodhisattva,
practicing deep Prajna Paramita
clearly saw that all five skandhas are empty,
transforming all suffering and distress.
Shariputra, form is no other than emptiness,
emptiness no other than form;
form is emptiness, emptiness is form;
feeling, perception, mental reaction, consciousness
are also like this.
Shariputra, all dharmas are essentially empty: 
not born, not destroyed;
not stained, not pure, without loss, without gain.
Therefore in emptiness there is no form, no feeling, 
no perception, mental reaction, consciousness;
no eye, ear, nose, tongue, body, mind;
no colour, sound, smell, taste, touch, objects of mind;
no seeing and so on to no thinking;
no ignorance and also no ending of ignorance
and so on to no old age and death,
and also no ending of old age and death;
no suffering, cause of suffering, cessation, path;
no wisdom and no attainment.
Since there is nothing to attain,
the Bodhisattva lives by Prajna Paramita
with no hindrance in the mind; no hindrance, thus no fear:
far beyond delusive thinking right here is Nirvana.
All Buddhas past, present, and future
live by Prajna Paramita,
attaining AnuttaraSamyakSambodhi.
Therefore know that Prajna Paramita is 
the great mantra, the wisdom mantra,
the unsurpassed mantra, the supreme mantra,
which completely removes all suffering.
This is truth, not mere formality.
Therefore set forth the prajna paramita mantra,
Set forth this mantra and proclaim: 
Gaté, Gaté, Paragaté, Parasamgaté,
Bodhi Svaha.
Tekstvak: Leerling: Wat is de essentie van Zen? 
Meester: Aandacht. 
Leerling: Niets meer? 
Meester: Aandacht, aandacht. 
Leerling: Er moet toch nog meer zijn? 
Meester: Aandacht, aandacht, aandacht. 
Leerling: Wat betekent aandacht? 
Meester: Aandacht betekent aandacht.

“Wat is Zen?”

 

Een greep uit de antwoorden...

Tekstvak: "Maar wat ís Zen?" vroeg een Amerikaanse filosofieprofessor, die op bezoek was bij een Japans Zen-meester. "Eerst thee," zei die en begon het kopje van de professor in te schenken. En hij bleef doorschenken, ook toen het kopje al overstroomde. De bezoeker reageerde geschokt: “Maar ziet u dan niet dat het kopje al overstroomt!”
"Kijk,” zei de meester, "met uw hoofd is het als met dit kopje. Het zit al helemaal vol. Met woorden, definities; met weten hoe de wereld hoort te zijn en hoe ze zeker niet hoort te zijn, met wat je wel wil en wat je beslist niet wil. Met voorkeuren en afkeren, herinneringen, ervaringen. Als je wil weten wat Zen is, moet je eerst je hoofd leegmaken. Pas dan zul je voor de eerste keer zien en weten."
Tekstvak: A special transmission outside the scriptures;
No dependence on words and letters;
Direct pointing to the mind of man;
Seeing into one's nature and attaining Buddhahood.
- Bodhidharma (Zenpatriarch 5e eeuw)
Tekstvak: V: “Wat is Zen?”
A: “Wie ben jij?”
Tekstvak: Zen is not some kind of excitement, but concentration on our usual everyday routine. 
- Shunryu Suzuki 
Tekstvak: The Four Great Vows/ Shi-ku sei gan mon

Shu jō mu hen sei gan do 
bon nō mu jin sei gan dan 
hō mon mu ryō sei gan gaku 
butsu dō mu jō sei gan jō.

		
		Beings are numberless, I vow to save them all
		Delusions are endless, I vow to extinguish them all
		Dharma gates are boundless, I vow to learn them all
		The Buddha way is supreme, I vow to attain it.

Al zijn levende wezens ontelbaar, ik beloof ze allemaal te bevrijden.
Al zijn illusies oneindig, ik beloof ze allemaal uit te doven.
Al is de leer onuitputtelijk, ik beloof haar helemaal te doorgronden.
Al is de weg van de Boeddha onovertroffen, ik beloof haar helemaal te verwerkelijken.

			Numberless beings — set free
			Endless delusions — let go
			Countless dharma — see through
			Peerless Way — manifest!

Bronnen :

Bodhisangha

Jeff Shore

Tekstvak: Elke omschrijving van Zen is slechts een vinger die naar de maan wijst; het is niet de maan..

Sutra’s

Tekstvak: “I'd like to offer something to help you but in the Zen school we don't have a single thing!”
- Ikkyu (Japans Zen-priester,14e eeuw)
Tekstvak: Hartsutra 
- zoals gereciteerd in de Japanse traditie -

MA KA HAN NYA HA RA MI TA SHIN GYO

KAN JI ZAI BO SA GYO JIN HAN NYA
HA RA MI TA JI SHO KEN KU ON KAI
KU DO IS SAI KU YAKU SHA RI SHI
SHIKI FU I KU KU FU I SHIKI SHIKI
SOKU ZE KU KU SOKU ZE SHIKI JU SO
GYO SHIKI YAKU BU NYO ZE SHA RI SHI
ZE SHO HO KU SO FU SHO FU METSU
FU KU FU JO FU ZO FU GEN ZE KO KU
CHU MU SHIKI MU JU SO GYO SHIKI MU
GEN NI BI ZES SHIN NI MU SHIKI SHO
KO MI SOKU HO MU GEN KAI NAI SHI
MU I SHIKI KAI MU MU MYO YAKU MU
MU MYO JIN NAI SHI MU RO SHI YAKU
MU RO SHI JIN MU KU SHU METSU DO
MU CHI YAKU MU TOKU I MU SHO TOK
KO BO DAI SAT TA E HAN NYA HA RA
MI TA KO SHIN MU KE GE MU KE GE KO
MU U KU FU ON RI IS SAI TEN DO MU
SO KU GYO NE HAN SAN ZE SHO BUTSU
E HAN NYA HA RA MI TA KO TOKU A
NOKU TA RA SAM MYAKU SAM BO DAI KO
CHI HAN NYA HA RA MI TA ZE DAI
ZIN SHU ZE DAI MYO SHU ZE MU JO SHU
ZE MU TO TO SHU NO JO IS SAI KU
SHIN JITSU FU KO KO SETSU HAN NYA
HA RA MI TA SHU SOKU SETSU SHU 
WATSU GYA TEI GYA TEI HA RA 
GYA TEI HARA SO GYA TEI BO JI SOWA KA 
HAN NYA SHIN GYO