‘Lopen is Zen, zitten is Zen,
Sprekend of zwijgend, bewegend of stilstaand,
De essentie is onverstoord'
(uit: ‘Song of Enlightenment’, Yoka Shinkaku, Chinese Zenmeester, 8e eeuw)
Er is niets in onze geest waar we aan vast kunnen houden. Onze geest is altijd in beweging. De geest verandert altijd, maar houd dat niet voor het fundament van jezelf! Zoals Dogen Zenji zei: "De Weg bestuderen is het zelf bestuderen, het zelf bestuderen is het zelf vergeten". Veel mensen begrijpen dit verkeerd en geloven dat het gaat om het tot rust brengen van je geest. Maar dat werkt niet. Waar het eerder om gaat is inzien dat onze geest voortdurend verandert en om niet vast te houden aan die veranderende geest. Dat is het punt hier. Onze geest is als water; wanneer de zuidelijke wind waait, verschijnen zuidelijke golven, wanneer de noordelijke wind waait, verschijnen noordelijke golven. Het oppervlak van onze geest verandert voortdurend, maar om daar niet aan vast te houden, dat is de ervaring van de wijsheid die binnen in ons zit. Die bewegende geest beweegt naargelang de omstandigheden en als je probeert dat te voorkomen, dan is dat alsof je je rug naar de zon toekeert. Probeer dus niet om je bewegende geest te stoppen, maar stop ook niet bij hoe je geest beweegt. Probeer niet zoiets moeilijks als het tot rust brengen van je bewegende geest, maar probeer liever om zelf onbewogen te blijven temidden van al die verschillende gemoedstoestanden. We moeten in onze Zenmeditatie een weidse geest ervaren die alle gemoedstoestanden kan omvatten.
Onze ware geest is puur vanaf zijn oorsprong. We kunnen hem niet puur of stil maken omdat we van meet af aan al puur en stil zijn. Maar we gaan nadenken en zo creëren we verwarring voor onszelf. Dus moeten we tot rust komen, onszelf in balans brengen, maar we hebben deze pure, stille geest vanaf het begin.
Als we geen overbodige gedachten toevoegen, zijn we zo weids als het universum. We moeten dus gaan zitten (mediteren) zodat we deze weidse geest ervaren. Hier zitten - niet doorgaan over dit en dat en zus en zo, over het verleden en de toekomst - maar om dat allemaal in te drinken en van binnen in rust te blijven.
Gebruik je Zenmeditatie dus alsjeblieft niet om verdere gedachten te creëren, maar om op te gaan in deze ervaring van eenheid, dat is mijn grootste wens.
(Naar een toespraak van Shodo Harada roshi)
.
'Always clear and present'
Kalligrafie door Soshin Makino, 1999.